Hulp bij het indienen van de Digitaliseringsvoucher Drenthe 2022

Publicatie datum:
Leestijd:
2 minuten leestijd

Bij het indienen van je aanvraag voor de Digitaliseringsvoucher Drenthe 2022 moet je onderstaande documenten aanleveren. Maar waarom is dit nodig? En waar moet je op letten? Wij leggen het je uit!

Status bericht

Let op: Onderstaande informatie is alleen van toepassing op de volgende subsidies:

  • Digitaliseringsvoucher Drenthe 2022

Benodigde documenten voor je aanvraag

  • Ondertekening aanvraag (niet benodigd bij gebruik van eHerkenning)

  • Machtigingsformulier intermediair (wanneer van toepassing)

  • De-minimisverklaring

  • Mkb-verklaring

  • Kopie bankafschrift ter verificatie van het bankrekeningnummer

  • Uittreksel van de Kamer van Koophandel (maximaal 1 jaar oud)

  • Offerte van een onafhankelijke leverancier

  • Opdrachtbevestiging van een onafhankelijke leverancier (getekende offerte of een ander document waaruit de gegeven opdracht blijkt)

Ondertekening aanvraag

Log je in met eHerkenning? Dan is het aanleveren van de ondertekening niet nodig. Log je in met een gebruikersnaam en wachtwoord, dan wel!  

Vul het formulier helemaal in, print het uit, en zet met pen een handtekening. Scan het formulier vervolgens in zodat je deze kunt uploaden. Een digitale handtekening is niet geldig. Doe je dit toch, dan is de aanvraag niet compleet. 

Machtiging Intermediair

Maak je gebruik van de diensten van een subsidieadviseur? Dan moet je deze persoon machtigen om namens jou de aanvraag in te dienen. Vul het formulier helemaal in, print het uit, en zet met pen een handtekening. Scan het formulier vervolgens in zodat je deze kunt uploaden. Een digitale handtekening is niet geldig. Doe je dit toch, dan is de aanvraag niet compleet.

 

Verklaring de-minimissteun

Overheden, zoals provincies en gemeenten, kunnen bedrijven steun verlenen tot € 200.000,-. Wanneer een subsidie vanuit deze soort steun kan worden verleend, moet er bij het indienen van een aanvraag een verklaring de-minimissteun worden aangeleverd. In deze verklaring geef je voor de afgelopen drie jaar aan of je al eerder de-minimissteun hebt ontvangen.  

De-minimissteun in het kort 

Overheden, zoals provincies en gemeenten, kunnen bedrijven steun verlenen tot € 200.000,-. Dit maximum geldt over een periode van drie belastingjaren. Deze steun, de-minimissteun, wordt dan niet gezien als staatssteun. De steun is zo minimaal dat het weinig tot geen effect heeft op het handelsverkeer tussen de Europese lidstaten.   

Voor bepaalde sectoren geldt een lager maximum steunbedrag: 

  • goederen vervoer over de weg voor derden: € 100.000,-; 
  • visserij en aquacultuur: € 30.000,-; 
  • primaire productie van landbouwproducten: € 20.000,-. 

In de voorwaarden van de subsidie, de verordening, staat altijd vermeld onder welke regelgeving de subsidie beschikbaar wordt gesteld. Wordt hier verwezen naar de de-minimisverordening? Dan kan de subsidie onder deze voorwaarden worden verleend. 

Zit jij al aan je maximale steun? 

Wanneer een subsidie vanuit deze soort steun kan worden verleend, moet er bij het indienen van een aanvraag een verklaring de-minimissteun worden aangeleverd. In deze verklaring geef je voor de afgelopen drie jaar aan of je al eerder de-minimissteun hebt ontvangen.  

Is dat antwoord: ‘ja’? Dan willen we ook weten om hoeveel steun het gaat en waarvoor je deze hebt ontvangen. Zo kunnen wij controleren of er nog ruimte binnen deze steun is om je de gevraagde subsidie te verlenen.  

De invulwijzer 

Soms kan het best lastig zijn om dit formulier goed in te vullen. We geven je daarom graag een aantal tips voor het goed invullen van het de verklaring. 

  • Check of je eerder de-minimissteun toegekend hebt gekregen. Dit staat meestal in de besluitbrief over de aangevraagde subsidie die je van bijvoorbeeld de gemeente, de provincie óf van ons hebt gekregen. Twijfel je? Neem dan contact op met de betreffende instantie. 
  • Bereken de juiste startdatum van de periode (geen) de-minimissteun. Je bepaalt de begindatum waarover je de verklaring afgeeft door de begindatum van het huidige belastingjaar te nemen en dan twee jaar terug te rekenen. Voorbeeld: Stel dat de huidige datum 31 januari 2022 is en de begindatum van het belastingjaar is  1 januari 2022. Dan reken je twee jaar terug en is de begindatum van de periode 1 januari 2020. Dit is dan de datum die je invult.  Bestaat je bedrijf korter dan twee jaar? Dan vul je de datum van oprichting in. 
  • De einddatum is de datum van het invullen van de verklaring.
  • Stuur (waar van toepassing) de besluitbrieven van eerder toegekende steun mee. Het maakt hierbij niet uit of de toegekende steun wel of niet is uitbetaald.
  • Let op! De ondertekening mag niet digitaal. Alleen een geprint en ondertekend formulier geldt als rechtsgeldig.

Meer weten?

Kijk hier voor veelgestelde vragen over de de-minimisverklaring.

Offerte

Aan de hand van de offerte controleren wij of de kosten in aanmerking komen voor subsidie. Daarnaast toetsen we of de partij deskundig en onafhankelijk is.

De offerte is volledig als onderstaande gegevens duidelijk zichtbaar zijn:

  • een specificatie van de kosten: het aantal uren, het uurtarief en de activiteiten

  • de offerte moet gericht (geadresseerd) zijn aan de onderneming die de aanvraag indient

  • de kosten worden weergegeven exclusief BTW (er kan geen subsidie worden verstrekt over BTW)

  • de contactgegevens en het KvK-nummer van de onderneming die de offerte uitbrengt (ter verificatie en voor de controle van de onafhankelijkheid)

Let op! Er mag uiterlijk 3 weken voor het indienen van de aanvraag een verplichting zijn aangegaan. Onder het aangaan van een verplichting wordt bijvoorbeeld het akkoord gaan met een offerte bedoeld (ongeacht of dit schriftelijk, online of mondeling is).

Uittreksel Kamer van Koophandel

 Bij de beoordeling van je aanvraag controleren wij ook of jouw onderneming staat ingeschreven in de KvK. Wij hebben daarvoor een uittreksel uit het handelsregister KvK nodig. Zorg ervoor dat het uittreksel niet ouder is dan één jaar.

Lever je toch een ouder exemplaar aan? Dan is je aanvraag niet compleet.

Kopie bankafschrift

Is het rekeningnummer dat je bij de aanvraag hebt opgegeven wel van jouw onderneming? Dat controleren we aan de hand van het kopie bankafschrift.

Het is belangrijk dat op de kopie bankafschrift zowel de naam van je onderneming als het rekeningnummer zichtbaar is. Je mag andere onderdelen, zoals overboekingen en het saldo onleesbaar maken.

Opdrachtbevestiging

 Je gaat kosten maken en hebt daarvoor bij een externe digitale leverancier een offerte opgevraagd. Wanneer je akkoord bent met de offerte geef je dit door aan de betreffende leverancier. Dit is de opdrachtbevestiging. De leverancier kan vanaf dat moment van start met de opdracht. 

De opdrachtbevestiging heeft geen vaste vorm, daarom een aantal voorbeelden:

  • getekende offerte

  • e-mail of brief naar de leverancier waarin je refereert naar de offerte en de opdracht bevestigt

Let op! een factuur is geen opdrachtbevestiging.

Heb je meer hulp nodig?

 Heb je nog een vraag? Kijk dan eens op de pagina met veelgestelde vragen.

Staat je vraag er niet tussen? Of heb je liever persoonlijk contact? Neem dan gerust contact met ons op. Team Bedrijfsontwikkeling & Groei kijkt graag met je mee! Bel  050 5224 915 of stuur een e-mail naar bedrijfsontwikkeling&groei@snn.nl

Wij wensen je veel succes met het indienen van je aanvraag!

Terug naar de subsidie