Bildtse Aardappelweken belangrijk voor regio

Publicatie datum:
Leestijd:
2 minuten leestijd

Froukje de Jong-Krap en haar man runnen een akkerbouwbedrijf aan de langste straat van Nederland: de Oudebildtdijk in Sint Annaparochie. Deze regio, Het Bildt, is een belangrijk aardappelgebied. Bildtse (poot)aardappelen worden op grote schaal geëxporteerd.

Foto Froukje de Jong-Krap, De Bildtse Aardappelweken.

Bildtse Aardappelweken

Aan de Oudebildtdijk wonen meerdere akkerbouwers en kunstenaars. In 2006 richtten zij een stichting op: De Bildtse Aardappelweken (BAW). Froukje de Jong werd voorzitter.  Froukje: “De Verenigde Naties hadden 2008 uitgeroepen tot International Year of the Potato. Dat inspireerde ons. We wilden mensen met kunst naar onze boerderijen lokken. Hen laten zien waar hun eten vandaan komt en het moderne boerenbedrijf presenteren.”

Succesvol

In 2008 organiseerde BAW onder meer exposities van beeldende kunst in boerenschuren. Een symposium over het belang van de aardappel. Maaltijden op boerenbedrijven. Een muziekvoorstelling met poëzie, ballet en landbouwapparatuur op vijf hectare weiland. Deze eerste Bildtse Aardappelweken waren succesvol. Veel bezoekers, landelijke aandacht en een enthousiaste aardappelsector. BAW besloot er een vijfjaarlijks evenement van te maken. Dat liep anders.

Culturele Hoofdstad

Froukje: “Leeuwarden wilde in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa worden. Men vroeg ons de volgende aardappelweken al in 2012 te organiseren. Dat zou indruk kunnen maken op de commissie die de Culturele Hoofdstad aanwijst.” Leeuwarden werd inderdaad verkozen. En BAW begon, na de opnieuw succesvolle editie van 2012, aan de voorbereidingen voor 2018. De naam van dat evenement: ‘Potatoes go wild’.

Regelen

Froukje: “Die zes jaar hadden we nodig. Er moest veel worden geregeld. Vergunningen. De inzet van studenten Event Management en Toerisme. Studenten van de Middelbare Hotelschool, die 1250 maaltijden voor het onderdeel ‘Eten bij de boer’ zouden verzorgen. Er moesten kunstenaars, zangers en acteurs worden benaderd. We wilden een spectaculaire tentoonstelling in het Leeuwarder Natuurmuseum, enzovoorts, enzovoorts.”

Subsidie

In 2017 opperde iemand om voor ‘Potatoes go wild’ een Leader-subsidie aan te vragen. Deze werd toegekend. Froukje: “Zonder subsidie was alles veel kleinschaliger geweest. Hadden we de mooie stukjes eraf moeten knippen. Nu hebben we een breed publiek kunnen bereiken.”  

Aftreden

‘Potatoes go wild’ trok een recordaantal bezoekers. Nu, een jaar later, zoekt het BAW-bestuur opvolgers. “De jeugd is aan de beurt,” zegt Froukje. Ze kijkt tevreden terug. “Drie fantastische evenementen. Belangrijk voor deze regio. Bed & Breakfasts  zaten vol. Horeca en winkels draaiden topomzetten. De gemeente is enthousiast. En ons doel is bereikt. Onze bezoekers weten wat moderne akkerbouw inhoudt.”

Buitenland

Ook in het buitenland bleven De Bildtse Aardappelweken niet onopgemerkt. Duitse en Vlaamse journalisten kwamen kijken. Ierland en Servië toonden belangstelling voor het concept. En Froukje adviseert het stadsbestuur van Hildesheim. Daar willen ze ook een keer Culturele Hoofdstad zijn.