Je kan niet altijd over één boeg blijven varen
Over enkele weken wordt het nieuwe vrieshuis opgeleverd, een maand later volgt de daarnaast gelegen, nieuwe kade met de zogenaamde roll-on-roll-off faciliteit (roro). Trots wijst Stephan Timmer van Sealane B.V. naar de funderingen. ‘Verandering helpt ons verder. Hier rollen in no-time goederen uit en in de Noorse lijndienstschepen.’
Daarmee is Sealane de eerste logistieke dienstverlener in de Groningse haven die roro-lijndiensten op wekelijkse basis zal laden en lossen. Van deze schepen, met een horizontaal dek en een grote laadklep, rijden vrachtwagens en rollende containers snel aan en van boord. En dat gaat een stuk efficiënter dan hoe het laden en lossen tot nu toe verliep: door middel van hijskranen van het schip, op de kade, op een vrachtwagen.
Eemshaven, thuishaven
Al sinds 1979 ontvangt Sealane expeditieschepen voor de op- en overslag van bevroren vis en bouwmaterialen in de Eemshaven. Vanwege de geografisch gunstige ligging ten opzichte van Noorwegen, plant distributeur Nor Lines AS wekelijks transporten via Sealane.
In 2011 groeide het bedrijf al uit z’n jas, aldus de manager finance and operations: ‘De opslagcapaciteit was steeds vaker bereikt. Het plannen moest steeds nauwgezetter. We zaten op een kantelpunt. Of investeren in meer diepvrieshuizen in de Eemshaven, of ons heil zoeken op een geheel nieuwe locatie in Duitsland of Polen.’
Enkele jaren schippert het Groningse bedrijf tussen oplossingen. Tijdelijk goederen elders opslaan blijkt erg inefficiënt. Ondertussen verandert er meer in de scheepvaart. Nor Lines AS, toen al een van de belangrijkste lijndiensten voor Sealane, investeerde in roro-schepen. ‘Daarmee werden zij nog sneller en efficiënter. Maar wij hadden geen roro-kade. Daarmee raakten we op achterstand.’ Het idee ontstaat om te investeren in een nieuwe opslagruimte met daarnaast een roro-faciliteit.
‘Een sterke combinatie. Met dit plan zouden we besparen op overslagtijd, transportkosten en bijkomende kosten voor het tijdelijk elders opslaan. Bovendien verkrijgt de Eemshaven een voorkeurspositie bij Nor Lines AS, omdat wij als enige in het Noorden een roro-kade hebben waar zij hun lijndiensten snel kunnen lossen.’
Regionale samenwerking
Dankzij deze investering blijft Sealane de komende jaren opereren vanuit de Eemshaven. Het bedrijf is daar blij mee. ‘Onze roots liggen hier.’ Als regionale speler kiezen zij waar mogelijk voor regionale transporteurs en toeleveranciers. Zo plaatst Solar Noord (Stadskanaal) de 1200 zonnepanelen op het dak van het diepvrieshuis, doet Borg Techniek (Winschoten) de installaties en bouwt Heuvelman Ibis (Delfzijl) de nieuwe kade met roro-faciliteit.
Behouden vaart
‘Als je altijd over dezelfde boeg blijft varen, dan kom je niet altijd waar je zijn wilt. Mede dankzij subsidie vaart Sealane weer voorop en kunnen we vanuit de Eemshaven onze activiteiten uitbreiden. Voor 1 oktober zijn de nieuwe kade en het diepvrieshuis in gebruik. Op tijd voor makreelseizoen.’