Onze studenten zijn nu meer businesswise
“Waar ik het meest trots op ben? Dat we nu al grote noordelijke ondernemers helpen met concrete onderzoeksvragen en dat we volgend jaar van start gaan met de nieuwe masteropleiding. Dat is heel knap hoor, zo snel.”
Managing director Bas Baalmans van het Groningen Digital Business Centre (GDBC) is blij. Anderhalf jaar geleden werd het GDBC (met subsidie van het SNN) opgericht door de Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). Het doel: de digitale sector in Noord-Nederland versterken en academici behouden voor de regio. “We zien dat onze studenten op grote schaal vertrekken naar het Westen of aan de slag gaan bij grote spelers als Unilever. Al dat talent vertrekt terwijl er hier in het Noorden hele mooie banen en uitdagingen liggen. Wij brengen studenten en ondernemers samen.”
De vier ambities van het GDBC
Bij de start van het GDBC zijn vier ambities geformuleerd.
- Wij zijn een kennisplatform waar studenten en ondernemers elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen.
- Wij fungeren als matchmaker voor stages en consultancy-opdrachten
- We richten learning communities met studenten, ondernemers en docenten op.
- Wij zetten een onderzoeksagenda op voor gerichte vragen uit de markt.
“Ik kan nu al zeggen dat we met alle vier ambities verder zijn dan we anderhalf jaar geleden hadden gedacht. We koppelen studenten van de Faculteiten Economie & Bedrijfskunde en Science & Engineering aan ondernemers. Studenten dus die verstand hebben van marketing en strategie en studenten die kennis hebben van (online)technologieën als Blockchain en Artificial Intelligence. En dat is een gouden mix! Deze studenten werken op dit moment voor grote noordelijke online ondernemers als Frank, Anchormen, Indi en Messor aan concrete onderzoeksvragen. Vragen als: hoe houd ik personeel langer vast of hoe kan ik met slim gebruik van data efficiënter mijn prijs bepalen. We werken met non-profit organisaties, verenigd in Samenwerking Noord, die voor grote uitdagingen op het gebied van technologie staan. En de bakker op de hoek die met data-analyse meer inzicht wil krijgen in zijn in- en verkoopcijfers kan zich ook aansluiten.”
Nu werken studenten voor het echie
Studenten zijn enthousiast over het GDBC. “Eerder werkten studenten alleen aan praktijkopdrachten of met data die we hier hadden bedacht. Fictief dus. Nu gaan ze voor het echie. Ze gaan aan de slag met echte ondernemers, met echte problemen. Nu zijn ze echt van toegevoegde waarde”, zegt Bas Baalmans. Helen van de Kop, student Business Administration Technology Management bevestigt dit. “De GDBC Learning Communities zijn de ideale ontmoetingsplaats voor bedrijven die willen innoveren en ambitieuze studenten die een stap verder willen. Ik doe als student nu professionele inzichten op die ik met mijn studie alleen niet had gekregen.”
“Ik ben echt heel tevreden”
Learning communities bestaan uit groepen van zo’n 20 studenten, gekoppeld aan grote en kleinere online ondernemers. “We hebben inmiddels 2 grote, en een groot aantal kleinere events georganiseerd waar studenten en ondernemers elkaar ontmoeten en onderzoeken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. We werken momenteel aan vier consultancy-opdrachten en hebben 2 onderzoeksprojecten geregeld. En dan de nieuwe opleiding die, zoals het nu lijkt, in 2020 van start gaat. Ik ben echt heel tevreden tot nu toe. Ik hoop dat dit ook een positief effect heeft op het aantal studenten dat hier in het Noorden een baan vindt, maar dat weet ik nu nog niet. Laten we daarvoor over een jaar nog eens afspreken”, lacht Bas Baalmans.
Het project heeft subsidie ontvangen vanuit Human Capital.