Schoner varen door LNG: Noordelijke scheepsbouw gaat wereldwijd.

Publicatie datum:
Leestijd:
2 minuten leestijd

Al ruim 200 jaar zijn de scheepswerven langs het Winschoterdiep en de toeleveranciers belangrijke werkgevers in het Noorden. Maar door toenemende concurrentie uit goedkopere landen staat die werkgelegenheid onder druk. Toeleverancier Marine Service Noord (MSN) en Royal Scheepswerf Bodewes slaan de handen ineen, om de Noordelijke scheepsbouw een wereldwijde factor van belang te maken.

Foto Niek Koops, van MSN Westerbroek.

“We moeten meebewegen met wat de markt van ons vraagt”, zegt Niek Koops van MSN in Westerbroek. “Die markt vraagt om een scheepvaart die minder vervuilend en belastend is voor het milieu. En die handschoen pakken wij hier in het Noorden op. Wat ons daarbij helpt is dat de scheepswerven en toeleveranciers hier al jarenlang goed samenwerken. ”

MSN en Bodewes hebben een manier gevonden om schepen te laten varen op vloeibaar aardgas LNG. Veel minder vervuilend dan de diesels en zware oliën waar schepen traditioneel op varen, omdat er geen fijnstoffen, roetdeeltjes en zwavel in zitten en LNG 20% minder CO2 uitstoot. “We zijn er in geslaagd om LNG efficiënt gekoeld op te slaan in opslagtanks op het dek. Om die gekoelde LNG weer om te zetten naar gas, wordt het onderweg naar de scheepsmotoren opgewarmd. En daar blijft het niet bij. Bodewes is nu aan het bekijken of de kou en warmte die bij dit proces vrijkomen ook gebruikt kunnen worden om het schip te koelen en verwarmen”, aldus Koops.

Grote aantrekkingskracht

“Wij kunnen hier in het Noorden bestaande schepen ombouwen en nieuwe schepen bouwen die op LNG varen. Voor schepen die binnen Europa varen is er nu al geen beletsel meer om schoner te varen. Dat geldt ook voor veerboten, binnenvaartschepen en plezierjachten. Voor lange-afstand schepen is nog wel wat werk te verzetten. Want onderweg LNG tanken is lastig. Het is in de meeste havens nog niet voorradig. Maar het begin is er en wij merken dat de kennis die we met deze projecten opdoen een grote aantrekkingskracht heeft. Dit is waar we ons als Noordelijke scheepsbouwers en toeleveranciers mee gaan onderscheiden.”

Werkgelegenheid behouden

“Groningen heeft alles in huis om dit verder te ontwikkelen en uit te rollen. We hebben de scheepsbouwers en alle denkbare toeleveranciers. We ontwerpen hier, ontwikkelen hier en bouwen hier. De kennis en de mensen die we zelf niet in huis hebben halen we bij de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool en het Noorderpoortcollege. Ik geloof er oprecht in dat we hiermee iets in handen hebben dat in deze krimpregio de werkgelegenheid op peil houdt en hopelijk zelfs kan uitbreiden.”

Marine Service Noord en Royal Scheepswerf Bodewes ontvingen subsidie vanuit de Subsidie Valorisatie om de LNG-expertise in de regio te versterken.