Slimme robot zorgt voor slanke flessen
Het glas van een fles is altijd veel dikker dan strikt nodig. Dat gebeurt uit voorzorg, omdat het lastige productieproces in de glasindustrie onvoldoende nauwkeurig is. Dankzij een slimme robot, ontwikkeld door twee hightech bedrijven uit Groningen, worden glazen flessen en potten voortaan lichter, zuiniger, en milieuvriendelijker vervaardigd.
Slim? Jazeker! De `Blank-robot ‘ kan kijken, voelen, meten, analyseren en gelijktijdig onderhoudswerk verrichten. De machine beschikt over een arsenaal aan infrarood- en snelheidscamera’s, sensoren, lasers en specifieke software. Daarbij komt dat hij op een rail door de fabriek zoeft, op zes assen draait, beweegt en buigt en zo volautomatisch zijn opdrachten uitvoert.
,,Het is inderdaad een veelzijdig apparaat waar veel technologisch vernuft in is gestopt’’, beaamt Menno Kooistra. De directeur van STT Products in Tolbert is er echter vooral trots op dat zijn hoogwaardige machinefabriek samen met technologiebedrijf XPAR Vison in Groningen een innovatieve totaaloplossing biedt voor een hardnekkig probleem in de glasindustrie. Een revolutionaire oplossing zelfs, die wereldwijd tot grote besparingen en tot `slanke’ flessen voor de consument zal leiden.
Weg met de kwast
Nu is bijvoorbeeld een bierflesje bijna twee keer sterker en zwaarder dan de breukveiligheid vereist. Het grootste probleem bij de productie van glazen en potten is, dat roodgloeiend vloeibaar glas tijdens het blazen aan de mal blijft kleven. Daarom wordt er in de fabriek voortdurend gesmeerd. Dit gebeurt, opmerkelijk genoeg, nog steeds op traditionele en handmatige wijze, door een werknemer met een kwast.
De Blank-robot van XPAR en STT is veel nauwkeuriger. Het systeem analyseert en bewaakt voortdurend het gietproces. Een spuitarm brengt secuur en gelijkmatig de juiste hoeveelheid smeringsvloeistof aan. Met als resultaat, dat de kwaliteit van de productie stabiel is en dat er 30 procent minder glas nodig is voor het maken van een fles.
Een lichtere fles is bovendien voordelig is in het transport. De besparing leidt tot forse co2-reductie en dus milieuwinst. Ook heeft de fabriek veel minder afval. Voorheen vond de kwaliteitscontrole plaats aan het eind van de lijn en moesten er soms tienduizenden afgekeurde flessen worden vernietigd.
Van de Blank-robot zijn inmiddels drie prototypes gebouwd, waarvan er twee aan het werk zijn in Duitsland en Polen. Kooistra verwacht spoedig twee tot drie robotsystemen per maand te gaan bouwen. Zijn bedrijf heeft dan behoefte aan nieuwe medewerkers.
Wel is de kost voor de baat uit gegaan. Kooistra is erg tevreden over de subsidie die hij heeft gekregen. ,,Dat hielp om het systeem voortvarend te ontwikkelen en in de markt te zetten.’’