Wij verkopen geen sokken maar warmte

Publicatie datum:
Leestijd:
3 minuten leestijd

Kun je vanuit Assen de wereld veroveren met ouderwetse geitenwollensokken in een modern jasje? Ja dat kan! Vraag het maar aan Perry Luja van Soxs.co. “Vorig jaar hebben we honderdduizend paar sokken verkocht. We liggen in winkels in 14 landen en verkopen online aan klanten over de hele wereld. Zelfs in Groenland, Argentinië en Zuid-Afrika worden onze sokken gedragen.” 

Foto Perry Luja, Soxs.co

Online verkoop is belangrijk voor Soxs.co, maar ook fysiek is het bedrijf heel zichtbaar. “Ik kom net weer terug van een grote ondernemersbeurs in Hamburg. Ik sta daar inmiddels bekend als ‘dieser verrückte Holländer’ omdat ik altijd op sokken loop. Als ik daar ben geef ik veel sokken weg aan ondernemers. Die mensen komen terug. Twee skigebieden in Zwitserland gaan onze sokken verkopen aan toeristen. Een hotel in Duitsland legt onze sokken als presentje op de kamers voor de gasten. En ook in Nederland lever ik door onze aanwezigheid op beurzen aan grote ondernemingen als het UMCG, ING en FBTO. Zij geven de sokken aan relaties en medewerkers. Een ideaal presentje in deze tijd van hoge gasprijzen.”

“Wij zijn een sociale onderneming”

Het geheim van soxs.co is even simpel als doeltreffend: “Wij verkopen geen sokken, wij verkopen warmte.” Een filosofie die verweven is in het productieproces, de marketing en het ondernemen. In het bedrijfspand in Assen werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en Oekraïners die gevlucht zijn voor de oorlog in hun land. Stagiaires en jongeren leiden de online verkoop in goede banen, promoten het bedrijf op social media en lossen bezorgfouten op. Nanne Mulder begon als stagiair en heeft inmiddels een baan bij Soxs.co. “Tijdens mijn stage was ik betrokken bij de inrichting van de nieuwe website. Nu houd ik me ook bezig met logistiek en distributie. Ik wil in de toekomst een eigen onderneming starten. Daar houden ze rekening mee. Ik kan hier op alle fronten veel leren.”

Perry Luja: “Wij zijn een sociale onderneming. Dat begint met diervriendelijke productie. Onze sokken bestaan voor 60 procent uit pure wol van schapen in Nieuw-Zeeland. Nieuw-Zeelanders staan erom bekend dat ze heel goed voor hun schapen zorgen. De wol wordt op een milieuvriendelijke manier geverfd in een fabriek in Duitsland en gebreid in Litouwen. Daar staan nog machines uit de zestiger jaren die het dikke garen kunnen verwerken dat wij voor onze sokken gebruiken.”

Pimp my Soxs

De sokken hebben het uiterlijk van de ouderwetse geitenwollen sok. Die je als klant kunt personaliseren met een label. “Eerst boden we alleen voorgedrukte labels aan. Ons logo in allerlei kleuren met bijvoorbeeld vlaggen of huisdieren voor de persoonlijke touch. Een jaar geleden sprak ik een klant die zei: leuk hoor die labels van jullie, maar waarom kan ik daar niet zelf iets voor bedenken? Daarmee zijn we aan de slag gegaan.” Daarvoor maakte Soxs.co gebruik van de Digitaliseringsvoucher Drenthe. Een subsidie waarmee je als ondernemer in Drenthe je digitale bereik kunt verbeteren. “Op de website hebben we nu ook de optie ‘pimp my soxs’. Hiermee kun je stapsgewijs en eenvoudig je eigen persoonlijke label ontwerpen. Dat was een schot in de roos. Het heeft voor 30 procent meer omzet gezorgd.” 

“Daarboven glimlacht nu iemand”

Wat begon als een kleine bijverdienste is uitgegroeid tot een winstgevend bedrijf dat in de toekomst verder zal groeien. “Mijn vriendin begon met 500 sokken. Toen we een grote order kregen dacht ik: nu moeten we gas geven en heb me volledig op SOXS gestort. Het begon toen we een dierbare verloren. Zij had altijd koude voeten, dus breidde haar oma een paar echt warme kriebelende sokken voor haar. Bij ieder paar sokken dat we nu verkopen denken wij: We hebben weer iemand warme voeten bezorgd, daarboven glimlacht nu iemand.”  

Rudi Carrel-Duits

Perry Luja wil zijn collega-ondernemers in Drenthe twee dingen meegeven. “Maak gebruik van subsidies. Ze zijn ervoor om jou te helpen. Laat je niet afschrikken door het proces, het is makkelijker dan je denkt.” En de tweede tip? “In Duitsland ligt voor heel veel producten een mooie grote afzetmarkt. Overweeg je in Duitsland zaken te doen zorg dan dat je de taal spreekt. Al spreek je ‘Rudi Carrel-Duits.’ Dat wordt meer gewaardeerd dan helemaal geen Duits. Ook hiervoor geldt: laat je niet afschrikken.” 

Wil jij ook een held met sokken worden? Misschien kan subsidie je op weg helpen! Kijk welke subsidies er voor jouw onderneming beschikbaar zijn.