VIA Groningen 2025-2026 (JTF)
Vraag 45% subsidie aan als je samenwerkt met andere mkb's voor een onderzoeks- of ontwikkelingsproject voor een nieuw product, dienst of procedé. Of 35% subsidie als je dit project individueel uitvoert. Je kunt ook subsidie aanvragen voor proof-of-concept-software of embedded software.
Subsidie VIA Groningen 2025-2026 aanvragen
Je wilt de subsidie VIA Groningen 2025-2026 aanvragen. Hieronder vind je de stappen die je hiervoor moet doorlopen. Op deze pagina vind je ook alle documenten die je nodig hebt om de subsidie aan te vragen.
Stappenplan aanvraag indienen
Hieronder vind je een overzicht van alle documenten die je nodig hebt voor je aanvraag. Voor sommige documenten hebben we een format of formulier beschikbaar. Andere documenten, zoals offertes, verzamel je zelf. Download de onderstaande formulieren en vul deze digitaal in. Print en onderteken de formulieren vervolgens met pen (digitale handtekeningen worden niet geaccepteerd). Scan de formulieren in en bewaar deze op de computer.
Als je op de knop drukt word je doorverwezen naar het eLoket Zakelijk om je aanvraag te starten. Hiervoor moet je inloggen met eHerkenning.
Heb je geen eHerkenning? Maak dan een eLoket-account aan. Na het aanmaken van je eLoket-account krijg je een e-mail om je account te activeren.
In het eLoket doorloop je negen stappen om een aanvraag in te dienen. Hieronder lees je meer over deze stappen.
Stap 1. Quickscan
In deze stap beantwoord je een aantal meerkeuzevragen. Na het beantwoorden van deze vragen zie je of je voldoet aan de belangrijkste voorwaarden van de subsidie en of je verder kunt gaan met je aanvraag. Is de quickscan akkoord? Dan kun je door naar de volgende stap.Stap 2. Verdiepende vragen
In deze stap beantwoord je een aantal vragen over de inhoud van de subsidieaanvraag.Stap 3. Projectinformatie
In deze stap vul je kort de gegevens in over je project.Stap 4. NAW-gegevens
In deze stap vul je gegevens in over je naam, adres en woonplaats. Ook kan hier om andere informatie worden gevraagd die nodig is voor de aanvraag.Stap 5. Deskundigen
Bij deze stap geef je aan welke deskundige je gaat inschakelen. Vul hierbij de gegevens in van de deskundige, zoals de naam en Kvk-nummer.Stap 6. Begroting
In deze stap vul je de kosten in die je hebt begroot voor het project.Stap 7. Bijlagen
In deze stap voeg je de bestanden toe die je nodig hebt voor het indienen van de aanvraag. Dit zijn alle documenten die je nodig hebt. De benodigde documenten vind je hieronder op deze pagina.Stap 8. Controleren en bevestigen
In deze stap krijg je een overzicht van alle stappen die je hebt doorlopen. Controleer of je alles goed hebt ingevuld. Klopt alles? Klik dan op ‘aanvraag indienen’ om de aanvraag definitief in te dienen.Stap 9. Aanvraag ingediend
Je aanvraag is ingediend.
Jouw aanvraag is nu ingediend. Je ontvangt een bevestiging van de aanvraag per e-mail. Kijk voor informatie over het verdere verloop van het subsidieproces bij het tabblad ‘Aangevraagd’.
Dit heb je nodig voor je aanvraag
Bij de aanvraag lever je in ieder geval de volgende verplichte documenten aan:
- Format projectplan
- Format begroting
- Mkb-verklaring
- Verklaring financiële moeilijkheden
- Een document waaruit te herleiden is wie tekenbevoegd is (of zijn bij gezamenlijke bevoegdheid)
Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uittreksel van de KvK, statuten of een intern autorisatieschema. - Uittreksel van de Kvk
- (Geconsolideerde) jaarrekening voorafgaand boekjaar
En indien van toepassing de volgende documenten:
- Ondertekening aanvraag
Bij gebruik van eHerkenning is het formulier 'Ondertekening aanvraag' niet nodig. - Machtigingsformulier intermediair
Alleen nodig als je aanvraag via een intermediair verloopt. - Juridische organisatiestructuur
Alleen nodig als er verbonden en/of partnerondernemingen zijn. - Instemmingsverklaring
Alleen nodig als een verbonden of partneronderneming gevestigd in Noord-Nederland kosten maakt voor het project. - Verklaring niet-verloning
Als er loonkosten worden gemaakt vanuit je onderneming die niet verloond wordt - Offertes voor externe kosten
Als er kosten zijn begroot voor het inhuren van een deskundige, voor materiaalkosten of voor huurkosten van apparatuur en uitrusting. - Kopie van beschikkingen van de projectaanvraag bij een andere instantie
Als je bij een andere instantie subsidie hebt aangevraagd of gekregen voor het project - Een kopie bankafschrift
Alleen nodig als er in het eLoket geen match is met de naam van je onderneming en het IBAN. Dit wordt bij het indienen van je aanvraag getoetst via SurePay.
En als er een samenwerkingspartner bij betrokken is:
Download de benodigde formulieren en vul deze digitaal in. Print en onderteken de formulieren vervolgens met pen (digitale handtekeningen worden niet geaccepteerd). Scan de formulieren in en bewaar deze op de computer.
Vragen over deze documenten?
Neem een kijkje bij de volgende pagina: Hulp bij het indienen van de VIA 2025-2026
- Download bestand: Mkb-verklaring (PDF)
- Download bestand: Verklaring financiële moeilijkheden (PDF)
- Download bestand: VIA 2025-2026 - Ondertekening (PDF)
- Download bestand: VIA 2025-2026 - Machtigingsformulier (PDF)
- Download bestand: VIA 2025-2026 - Instemmingsverklaring (PDF)
- Download bestand: VIA 2025-2026 - Verklaring niet-verloning (PDF)
- Download bestand: VIA 2025-2026 - Gegevens medeaanvrager (PDF)