Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 (NPG)
Ontvang maximaal 30% voor het investeren in duurzame bedrijfsuitrusting en daarbij behorende gebouwen tot een subsidiebedrag van € 7.500.000

Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 aangevraagd bij het SNN , en nu?
Heb je een volledige aanvraag ingediend? Op deze pagina lees je wat er met jouw subsidieaanvraag gebeurt.
Beoordeling van de aanvraag
Na het indienen van je aanvraag beoordelen wij of je aanvraag compleet is. Dit beoordelen wij op volgorde van ontvangst. Dat betekent dat aanvragen die als eerste binnenkomen én compleet zijn, als eerste worden behandeld en in aanmerking komen voor subsidie.
Als jouw aanvraag compleet is starten we met de beoordeling van jouw project. Hierbij kijken we of jouw project aan alle voorwaarden van de regeling voldoet. Het kan zijn dat wij nog aanvullende vragen hebben. Deze stellen wij via het eLoket. Je ontvangt daarnaast een mail dat er aanvullende vragen zijn gesteld.
Als het project is beoordeeld ontvang je een besluit. Het SNN streeft ernaar om binnen 22 weken na ontvangst van de aanvraag een besluit te nemen. Dit besluit vind je bij je subsidieaanvraag in het eLoket. Daarnaast ontvang je een e-mail dat het besluit in het eLoket staat.
Akkoord op aanvraag
Wanneer de subsidie voor jouw project is goedgekeurd, ontvang je een verleningsbeschikking met daarin het maximale bedrag dat je aan subsidie kunt ontvangen. Het project moet binnen 36 maanden zijn afgerond.
Voorschot
Werkvoorschot
Je kunt een werkvoorschot van 20% van de verleende subsidie aanvragen. Dit doe je in het eLoket. Dit kan alleen als er geen opschortende of ontbindende voorwaarden in de verleningsbeschikking staan.
Voorschot
Wil je later nog een voorschot ontvangen? Dat kan aan de hand van de kosten die je gemaakt en betaald hebt. Dit kan tot maximaal 80% van het verleende subsidiebedrag. Ter onderbouwing van de gemaakte en betaalde kosten lever je bij het voorschotverzoek het volgende aan:
- Een overzicht van de kosten en opbrengsten en;
- Een controleverklaring aan die is opgesteld door een accountant of;
- digitale kopieën van de drie grootste gedeclareerde facturen
- betaalbewijzen van deze facturen
- bewijs waaruit blijkt dat de investeringen zijn geactiveerd
Dit kan aan de hand van een uitdraai van het grootboek of een jaarrekening
Het voorschotverzoek dien je in het eLoket in. Het bedrag van het voorschot ontvang je binnen drie weken na het akkoord op je aanvraag.
Voortgangsrapportage
Elke 12 maanden lever je een rapportage in over de voortgang van het project. Je rapporteert zowel over de inhoudelijke als financiële voortgang van het project. De eerste voortgangsrapportage lever je uiterlijk 1 jaar en 1 maand na de dagtekening van je verleningsbeschikking in. Je levert de voortgangsrapportage in via het eLoket. Hierin omschrijf je in ieder geval het volgende:
- Welke investeringen er zijn gedaan en wanneer;
- over welke periode je rapporteert;
- wat er inhoudelijk is gerealiseerd;
- of de werkzaamheden in lijn lopen met de planning;
- of de investeringen worden geactiveerd op de balans.
Voor het indienen van de voortgangsrapportage lever je de volgende documenten aan:
- Ondertekening voortgangsrapportage
Alleen nodig als je geen gebruik maakt van eHerkenning - Bewijs dat je publiceert over het project
- Meest recente jaarrekening
- Kopie getekende overeenkomst
- Machtigingsformulier (indien van toepassing)
- Overige documenten die in de beschikking staan (indien van toepassing)
- Kopie bankafschrift
Alleen nodig als er geen match is met SurePay.
Wijziging doorgeven
Wijzigt er iets binnen het project? Laat ons dit vooraf weten via een wijzigingsverzoek. Wij beoordelen dan of deze wijziging past binnen de voorwaarden. In sommige gevallen krijg je een nieuwe verleningsbeschikking toegestuurd. Je ontvangt hier zo snel mogelijk bericht over van ons.
Je aanvraag vaststellen
Aan het einde van het project lever je het verzoek tot vaststelling in via het eLoket. Je kunt dit verzoek maximaal 13 weken na afloop van de projectperiode inleveren. Een vaststelling betekent dat het SNN het definitieve subsidiebedrag bepaalt door te kijken naar de uiteindelijke kosten die in het project zijn gemaakt.
In het eLoket rapporteer je bij het vaststellingsverzoek over de afronding van het project. Om je rapportage te onderbouwen, je onder andere de onderstaande documenten aan:
- Ondertekening vaststelling SITI
- Controleverklaring
- Overzicht van de gedeclareerde kosten (kostenoverzicht)
- Verzamelloonstaten vanaf start project tot einde project
- Eventueel overige stukken
Dit kan bijvoorbeeld in de verlengingsbeschikking staan