Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 (NPG)
Ontvang maximaal 30% voor het investeren in duurzame bedrijfsuitrusting en daarbij behorende gebouwen tot een subsidiebedrag van € 7.500.000

Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 (NPG) aanvragen
Je wilt de subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 (NPG) aanvragen. Hieronder vind je de stappen die je hiervoor moet doorlopen. Op deze pagina vind je ook alle documenten die je nodig hebt om de subsidie aan te vragen.
Stappenplan aanvraag indienen
Hieronder vind je een overzicht van alle documenten die je nodig hebt voor je aanvraag. Voor sommige documenten hebben we een format of formulier beschikbaar.
Deze heb je nodig tijdens het aanvraagproces.
Als je op de knop drukt word je doorverwezen naar het eLoket Zakelijk om je aanvraag te starten. Hiervoor moet je inloggen met eHerkenning.
Heb je geen eHerkenning? Maak dan een eLoket-account aan. Na het aanmaken van je eLoket-account krijg je een e-mail om je account te activeren.
In het eLoket doorloop je negen stappen om een aanvraag in te dienen. Hieronder lees je meer over deze stappen.
Stap 1. Quickscan
In deze stap beantwoord je een aantal meerkeuzevragen. Na het beantwoorden van deze vragen zie je of je voldoet aan de belangrijkste voorwaarden van de subsidie en of je verder kunt gaan met je aanvraag. Is de quickscan akkoord? Dan kun je door naar de volgende stap.Stap 2. Verdiepende vragen
In deze stap beantwoord je een aantal vragen over de inhoud van de subsidieaanvraag.Stap 3. Projectinformatie
In deze stap vul je kort de gegevens in over je project.Stap 4. NAW-gegevens
In deze stap vul je gegevens in over je naam, adres en woonplaats. Ook kan hier om andere informatie worden gevraagd die nodig is voor de aanvraag.Stap 5. Deskundigen
Bij deze stap geef je aan welke deskundige je gaat inschakelen. Vul hierbij de gegevens in van de deskundige, zoals de naam en Kvk-nummer.Stap 6. Begroting
In deze stap vul je de kosten in die je hebt begroot voor het project.Stap 7. Bijlagen
In deze stap voeg je de bestanden toe die je nodig hebt voor het indienen van de aanvraag. Dit zijn alle documenten die je nodig hebt. De benodigde documenten vind je hieronder op deze pagina.Stap 8. Controleren en bevestigen
In deze stap krijg je een overzicht van alle stappen die je hebt doorlopen. Controleer of je alles goed hebt ingevuld. Klopt alles? Klik dan op ‘aanvraag indienen’ om de aanvraag definitief in te dienen.Stap 9. Aanvraag ingediend
Je aanvraag is ingediend.Jouw aanvraag is nu ingediend. Je ontvangt een bevestiging van de aanvraag per e-mail. Kijk voor informatie over het verdere verloop van het subsidieproces op het tabblad ‘Aangevraagd.’
Dit heb je nodig voor je aanvraag
Download de onderstaande formulieren en vul deze digitaal in. Print en onderteken de formulieren vervolgens met pen (digitale handtekeningen mogen niet). Zorg er daarnaast voor dat de formulieren zijn ondertekend door een tekenbevoegd persoon, of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle tekenbevoegde personen in je organisatie. Scan de formulieren in en bewaar deze op de computer.
Bij het indienen van je aanvraag heb je in ieder geval de volgende documenten nodig:
- Projectplan
- Begroting en financieringsplan
- Business Case
Dit betreft een uitwerking van het plan tot investeren vanuit organisatorisch, economisch en financieel perspectief - Meest recente (geconsolideerde) jaarrekening
- Een document waaruit te herleiden is wie tekenbevoegd is of zijn bij gezamenlijke bevoegdheid.
Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uittreksel van de KvK, statuten of een intern autorisatieschema. - Mkb-verklaring
- Verklaring (niet) in financiële moeilijkheden
- Staatssteunanalyse
- Door onafhankelijke partij opgestelde onderbouwing CO2-reductie (criterium A3)
Deze moet worden uitgevoerd door een onafhankelijke deskundige. - Opleidingsplan (criterium B1)
En indien van toepassing de volgende documenten:
- Ondertekening aanvraag
Bij gebruik van eHerkenning is het formulier 'Ondertekening aanvraag' niet nodig. - Bankafschrift voor validering van het bankrekeningnummer
Alleen nodig als er in het eLoket geen match is met de naam van je onderneming en het IBAN. Dit wordt bij het indienen van je aanvraag getoetst via SurePay. - (Un)committed termsheet
Als er sprake is van financiering door derde(n). - Aanvraag/bewijs cofinanciering
Een beschikking of kopie subsidieaanvraag als er sprake is van andere subsidies door derde(n) voor de financiering van het project. - Ontvankelijke aanvraag omgevingsvergunning
Als je voor de uitvoering van het project een omgevingsvergunning nodig hebt. - Juridische organisatiestructuur
Alleen nodig als er verbonden en/of partnerondernemingen zijn. - Machtigingsformulier
Alleen nodig als je aanvraag via een intermediair verloopt. - Strategisch HR-beleid (criterium B2)
- Intentieverklaringen of vastgelegde afspraken met opleidingsinstellingen (criterium B3)
- Functieprofielen (criterium C1)
- Omzet overzicht ten behoeve van stuwend karakter (criterium C2)
- MER of vergunningsaanvraag (criterium D3)
Benodigde documenten
- Download bestand: SITI 2025 - format projectplan (DOCX)
- Download bestand: SITI 2025 - format begroting en financieringsplan (XLSX)
- Download bestand: SITI 2025 - Leidraad voor Business Case (PDF)
- Download bestand: Mkb-verklaring (PDF)
- Download bestand: SITI 2025 - Juridische organisatiestructuur (DOCX)
- Download bestand: Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 - Ondertekening (PDF)
- Download bestand: Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 - Verklaring niet in financiële moeilijkheden (PDF)
- Download bestand: Subsidie Investeren in Toekomstbestendige Industrie 2025 - Machtigingsformulier (PDF)