Subsidieregeling netcongestie (NPG)
Wil jij jouw bedrijf in Groningen verduurzamen en je energievoorziening verbeteren? Vraag dan subsidie aan voor onderzoek, een uitvoeringsplan of investeringen in slimme energieoplossingen.

Subsidieregeling Netcongestie Groningen aanvragen
Je wilt de Subsidieregeling Netcongestie Groningen aanvragen bij het SNN. Hieronder vind je de stappen die je hiervoor moet doorlopen. Op deze pagina vind je ook alle documenten die je nodig hebt om de subsidie aan te vragen.
Stappenplan aanvraag indienen
Hieronder vind je een overzicht van alle documenten die je nodig hebt voor je aanvraag. Voor sommige documenten hebben we een format of formulier beschikbaar. Andere documenten, zoals offertes, verzamel je zelf. Download de onderstaande formulieren en vul deze digitaal in. Print en onderteken de formulieren vervolgens met pen (digitale handtekeningen worden niet geaccepteerd). Scan de formulieren in en bewaar deze op de computer.
Als je op de knop drukt word je doorverwezen naar het eLoket Zakelijk om je aanvraag te starten. Hiervoor moet je inloggen met eHerkenning.
Heb je geen eHerkenning? Maak dan een eLoket-account aan. Na het aanmaken van je eLoket-account krijg je een e-mail om je account te activeren.
In het eLoket doorloop je negen stappen om een aanvraag in te dienen. Hieronder lees je meer over deze stappen.
Stap 1. Quickscan
In deze stap beantwoord je een aantal meerkeuzevragen. Na het beantwoorden van deze vragen zie je of je voldoet aan de belangrijkste voorwaarden van de subsidie en of je verder kunt gaan met je aanvraag. Is de quickscan akkoord? Dan kun je door naar de volgende stap.Stap 2. Verdiepende vragen
In deze stap beantwoord je een aantal vragen over de inhoud van de subsidieaanvraag.Stap 3. Projectinformatie
In deze stap vul je kort de gegevens in over je project.Stap 4. NAW-gegevens
In deze stap vul je gegevens in over je naam, adres en woonplaats. Ook kan hier om andere informatie worden gevraagd die nodig is voor de aanvraag.Stap 5. Deskundigen
Bij deze stap geef je aan welke deskundige je gaat inschakelen. Vul hierbij de gegevens in van de deskundige, zoals de naam en Kvk-nummer.Stap 6. Begroting
In deze stap vul je de kosten in die je hebt begroot voor het project.Stap 7. Bijlagen
In deze stap voeg je de bestanden toe die je nodig hebt voor het indienen van de aanvraag. Dit zijn alle documenten die je nodig hebt. De benodigde documenten vind je hieronder op deze pagina.Stap 8. Controleren en bevestigen
In deze stap krijg je een overzicht van alle stappen die je hebt doorlopen. Controleer of je alles goed hebt ingevuld. Klopt alles? Klik dan op ‘aanvraag indienen’ om de aanvraag definitief in te dienen.Stap 9. Aanvraag ingediend
Je aanvraag is ingediend.Jouw aanvraag is nu ingediend. Je ontvangt een bevestiging van de aanvraag per e-mail. Kijk voor informatie over het verdere verloop van het subsidieproces bij het tabblad ‘Aangevraagd’.
Dit heb je nodig voor je aanvraag
Je kunt subsidie aanvragen voor drie onderdelen. Het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek, het laten opstellen van een uitvoeringsplan en het investeren in een oplossing. Dit vraag je individueel aan of in samenwerking met andere bedrijven. Hieronder lees je per onderdeel welke documenten je aanlevert bij het indienen van je aanvraag:
Haalbaarheidsonderzoek
Ziet je aanvraag op het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek? Dan lever je bij het indienen van je aanvraag de volgende documenten aan:
- Format projectplan - onderdeel haalbaarheidsonderzoek
- Format begroting - onderdeel haalbaarheidsonderzoek
- De-minimisverklaring
- Bewijs rechtsgeldige ondertekening
Dit is een document waaruit te herleiden is wie tekenbevoegd is of zijn bij gezamenlijke bevoegdheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uittreksel van de KvK, statuten of een intern autorisatieschema. - Offertes voor externe kosten
Dit gaat om een offerte van het op te stellen advies. - (Geconsolideerde) jaarrekening voorafgaand boekjaar
Bestaat uw onderneming korter dan 3 jaar? Lever dan een openingsbalans of een aangifte inkomstenbelasting aan. - Juridische organisatiestructuur (indien van toepassing)
Alleen nodig als er verbonden en/of partnerondernemingen zijn. - Samenwerkingsovereenkomst (indien van toepassing)
Alleen nodig als het project samen met andere ondernemingen wordt uitgevoerd. - Gegevens samenwerkingspartner (indien van toepassing)
Alleen nodig als het project samen met andere ondernemingen wordt uitgevoerd. Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Ondertekening aanvraag (indien van toepassing)
Bij gebruik van eHerkenning is het formulier 'Ondertekening aanvraag' niet nodig. Dit onderteken je fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Machtigingsformulier intermediair (indien van toepassing)
Alleen nodig als je aanvraag via een intermediair verloopt. - Kopie van beschikkingen van de projectaanvraag bij een andere instantie (indien van toepassing)
Als je bij een andere instantie subsidie hebt aangevraagd of gekregen voor het project - Instemmingsverklaring (indien van toepassing)
Alleen nodig als een verbonden of partneronderneming kosten maakt voor het project. Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Een kopie bankafschrift (indien van toepassing)
Alleen nodig als er in het eLoket geen match is met de naam van je onderneming en het IBAN. Dit wordt bij het indienen van je aanvraag getoetst via SurePay.
Uitvoeringsplan
Ziet je aanvraag op het opstellen van een uitvoeringsplan? Dan lever je bij het indienen van je aanvraag ook de volgende documenten aan:
- Format projectplan - onderdeel uitvoeringsplan
- Format begroting - onderdeel uitvoeringsplan
- Adviesrapport van het opgestelde haalbaarheidsonderzoek
- De-minimisverklaring
- Bewijs rechtsgeldige ondertekening
Dit is een document waaruit te herleiden is wie tekenbevoegd is of zijn bij gezamenlijke bevoegdheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uittreksel van de KvK, statuten of een intern autorisatieschema. - Offertes voor externe kosten
Dit gaat om een offerte van het op te stellen uitvoeringsplan. - (Geconsolideerde) jaarrekening voorafgaand boekjaar
Bestaat uw onderneming korter dan 3 jaar? Lever dan een openingsbalans of een aangifte inkomstenbelasting aan. - Samenwerkingsovereenkomst
- Gegevens samenwerkingspartner
Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Juridische organisatiestructuur (indien van toepassing)
Alleen nodig als er verbonden en/of partnerondernemingen zijn. - Ondertekening penvoerder (indien van toepassing)
Bij gebruik van eHerkenning is het formulier 'Ondertekening aanvraag' niet nodig. Dit onderteken je fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Machtigingsformulier intermediair (indien van toepassing)
Alleen nodig als je aanvraag via een intermediair verloopt. - Kopie van beschikkingen van de projectaanvraag bij een andere instantie (indien van toepassing)
Als je bij een andere instantie subsidie hebt aangevraagd of gekregen voor het project - Instemmingsverklaring (indien van toepassing)
Alleen nodig als een verbonden of partneronderneming kosten maakt voor het project. Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Een kopie bankafschrift (indien van toepassing)
Alleen nodig als er in het eLoket geen match is met de naam van je onderneming en het IBAN. Dit wordt bij het indienen van je aanvraag getoetst via SurePay.
Investeren
Ga je in deze aanvraag investeren in een oplossing tegen netcongestie? Dan lever je bij het indienen van je aanvraag ook de volgende documenten aan:
- Format projectplan - onderdeel investeren
- Format begroting - onderdeel investeren
- Rapport van het opgestelde uitvoeringsplan
- Verklaring financiële moeilijkheden
Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Bewijs rechtsgeldige ondertekening
Dit is een document waaruit te herleiden is wie tekenbevoegd is of zijn bij gezamenlijke bevoegdheid. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een uittreksel van de KvK, statuten of een intern autorisatieschema. - Offertes voor externe kosten
Dit gaat om een offerte voor de investering. - Juridische organisatiestructuur
Alleen nodig als er verbonden en/of partnerondernemingen zijn. - (Geconsolideerde) jaarrekening voorafgaand boekjaar
Bestaat uw onderneming korter dan 3 jaar? Lever dan een openingsbalans of een aangifte inkomstenbelasting aan. - Samenwerkingsovereenkomst
- Gegevens samenwerkingspartner
Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - De-minimisverklaring (indien van toepassing)
- Staatssteunanalyse (indien van toepassing)
- Ondertekening penvoerder (indien van toepassing)
Bij gebruik van eHerkenning is het formulier 'Ondertekening aanvraag' niet nodig. Dit onderteken je fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Machtigingsformulier intermediair (indien van toepassing)
Alleen nodig als je aanvraag via een intermediair verloopt. - Kopie van beschikkingen van de projectaanvraag bij een andere instantie (indien van toepassing)
Als je bij een andere instantie subsidie hebt aangevraagd of gekregen voor het project - Instemmingsverklaring (indien van toepassing)
Alleen nodig als een verbonden of partneronderneming kosten maakt voor het project. Onderteken dit fysiek met pen. Zorg ervoor dat dit document is ondertekend door de persoon die tekenbevoegd is of bij gezamenlijke bevoegdheid, alle personen die tekenbevoegd zijn. - Een kopie bankafschrift (indien van toepassing)
Alleen nodig als er in het eLoket geen match is met de naam van je onderneming en het IBAN. Dit wordt bij het indienen van je aanvraag getoetst via SurePay.
Benodigde documenten
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Format projectplan (onderdeel haalbaarheidsonderzoek) (DOCX)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Format projectplan (onderdeel uitvoeringsplan) (DOCX)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Format projectplan (onderdeel investeren) (DOCX)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Format begroting (onderdeel haalbaarheidsonderzoek of uitvoeringsplan) (XLSX)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Format begroting (onderdeel investeren) (XLSX)
- Download bestand: Verklaring de-minimissteun (PDF)
- Download bestand: Verklaring financiële moeilijkheden (2024) (PDF)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie Groningen 2025 - Juridische organisatiestructuur (DOCX)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Gegevens samenwerkingspartner (PDF)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Machtigingsformulier (PDF)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) - Instemmingsverklaring (PDF)
- Download bestand: Subsidieregeling netcongestie (NPG) -Ondertekening penvoerder (PDF)